חנן שלונסקי — ציור למבוגרים
חמישי, 12.04.18 | שעה 20:00
אודות התערוכה
גוף, תשוקה, תנוחה, זימה, תאווה, הפקרות, פריצות, שובבות ואינטימיות, עומדים במרכז תערוכת הציור החדשה של חנן שלונסקי.
בעידן בו הסקס הופך למועקה והחיזור להפרעה, הנשים פוחדות והגברים בבהלה, הצנזורה שולטת באימה ומערכות היחסים הופכות לסטריליות ונטולות חמדה, מציג שלונסקי בדרכו המתריסה תמיד, את קולו המאתגר. בסדרה ציור למבוגרים הוא מתאר באופן מוחשי, חשוף ומעורטל, פעילות אינטנסיבית, צבעונית ומינית של יחידים, זוגות וקבוצות.
התקופה הילדותית בה אנו חיים, אליבא דשלונסקי, מיוצגת באמנות העכשווית ב”ציור רע” (‘Bad painting’). המונח, שטבעה האוצרת ומבקרת האמנות מארשה טאקר בשנות השבעים של המאה העשרים, התייחס לשפת ציור דלה במכוון של אמנים פיגורטיביים אמריקאים ששאפו להגיב וליצור מתוך נפשם הילדית לאירועים הרי גורל. המשכה של המגמה בישראל של המאה העשרים ואחת מפקיע שיח בוגר ורציני אודות הציור, הדיוק והמציאות.
על כן, תקף הציור למבוגרים על פי שלונסקי לנושא ולטכניקה בם בחר. הניסיון, הבשלות, הסבלנות, הריכוז והרוגע המאפיינים את נפשו הבוגרת והייחודית, מאפשרים לו לנקד באלפי גוונים של צבע ובפרטי פרטים, סצנות מלאות חדווה של האדם ויצריו.
כי”אִם-תָּעִירוּ וְאִם-תְּעוֹרְרוּ אֶת-הָאַהֲבָה, עַד שֶׁתֶּחְפָּץ” (שיר השירים, ג’, ה’)
אוצרת
חנה קומן
נעילת התערוכה
20.05.18
Hanan Shlonsky — Painting for Adults
Thursday 12.04.18 | at 20:00
Body, passion, position, lechery, promiscuity, profanity, naughtiness and intimacy, are at the center of Hanan Shlonsky’s new painting exhibition.
In an era where sex becomes a burden and courtship becomes disturbance, women are terrified and men frightened, censorship rules with terror and relationships become sterile and lustless, Shlonsky presents in his always defying way, his challenging voice. In the series Painting for Adults he presents in a graphic, exposed and stripped way, intensive colorful activities of singles, couples and groups.
The childish times we live in, according to Shlonsky, are represented in contemporary art in “‘Bad Painting”. The term, coined by Marcia Tucker during the nineteen seventies, defined the deliberately poor painting language employed by American figurative artists aiming to respond and create from within their childish soul to momentous events. The persistence of the trend in twenty-first century Israel, discards serious, mature discourse about painting, precision and reality.
Therefore, painting for adults is valid for the topic and technique he chose. Experience, maturity, patience, concentration and relaxation that characterize his unique ripe personality, enable him to punctuate in thousand shades of color and minuscule details, jubilant scenes of humans and their urges.
Because “ye shall stir, awake love, till it please” (Song of Solomon, 3, 5).