מיכל בן-זאב — טבע, טבע חי

חמישי, 24.05.12 | שעה 20:00

 

 אודות התערוכה 

בשנים בהן למדה מיכל בן-זאב במדרשה לאמנות, אז ברמת השרון, לימדו רפי לביא, יאיר גרבוז ותלמידיהם מיכל נאמן וציבי גבע. שיטת ההוראה בשנים אלה העמידה במרכז את השיח אודות אמנות ואת הדיבור אודות האסתטיקה המודרנית, ודחקה למקום השני את הרישום, הציור, המודל והצבע. הגישה הפדגוגית של המדרשה בשנים אלו שהתעכבה ביתר שאת על פיתוח ההבנה האמנותית ועל הצורך ליצור, בודדה את בן-זאב שחפצה לצייר ודחפה אותה לעמדת המתבוננת-שוחרת האמנות. שנים אחר כך בעת ביקור בתערוכתו הפיגורטיבית של מאיר פיצ’חדזה קיבלה בן-זאב אישור לדחפיה וחזרה לפעילות אמנותית. במפגש עם יצירתו של אמן אחר בן תקופתה ראתה שיש מקום לסיפור, לצבע לצורה וליופי ולא רק לסמליות, לדלות החומר ולקונספציה.

בן-זאב התחילה לצייר טבע דומם, נושא שחוק בהיסטוריה של האמנות, כדי להתריס וליצור אסתטיקה. מיצוי הנושא המתאר  אובייקט טהור ונטול הקשרים, הביא אותה בתערוכה ‘טבע, טבע חי’ להפגיש את הדומם עם גוף האישה החי והחושני. במפגש זה בן-זאב משתעשעת, חומדת לצון ויוצרת חיבור הומוריסטי-אקספרסיוניסטי מרהיב בין בננות לשיער, בין לימונים ושדיים.

היציאה של בן-זאב אל הטבע היא המשך ישיר לחיות אותה היא מחפשת בגוף האישה. בטבע, על פי בן-זאב לעץ הזית, לשמים, לעלי האקליפטוס ולאדמה הילה ואופי. בציוריה נוקטת בן-זאב את עמדת המתווך ומעצימה אצל הצופה את נוכחות תכונותיהם המושאלות של העצים: מתייפייפים, ביישנים, סוערים, מתפרעים ורכים. בן-זאב כבר לא מהססת להשתלח על הבד בצבעים עזים ובקומפוזיציה מושלמת. הטבע הופך את ידה לחופשית, אוטנטית ורווית תשוקה.

נעילת התערוכה: 24.06.2012

 שיח גלריה 

שבת, 16.06.2012 | שעה 11:00

‏Michal Ben-Zeev — Still Nature, Live Nature

Thursday 24.05.12 | at 20:00

 About the exhibition 

‏When Michal Ben-Zeev studied art at The-Midrasha in Ramat-HaSharon her teachers were Rafi Lavi, Yair Garboz and their apprentices – Michal Neeman and Tzibi Geva. The teaching method in those years centered on debating art and analyzing modern esthetics. Drawing, painting, models and color were secondary in importance. The Midrasha’s pedagogical philosophy, concentrating on cultivating artistic understanding and stimulating the drive to create, isolated Ben-Zeev who desired to draw, and drove her into the position of an art-loving spectator. Years later, a visit to Meir Pichhadze’s figurative exhibition, confirmed Ben-Zeev’s urge, sending her back to artistic creativity. This encounter with a contemporary artist corroborated to her the legitimacy of narrative, color, shape and beauty beyond symbolism, artistic frugality and conceptualism.

Ben-Zeev started by drawing Still-nature, a worn-out subject in art history, to defy and create esthetics. Having exhausted pure, context-free objects she embarked in Still-nature/Live-nature on an amused, tong-in-cheek encounter between still nature and the live, sensuous female body. A spectacular expressionistic encounter between bananas and hair, lemons and breasts.

Ben-Zeev’s exit to nature is a direct extension of the vitality she searches for in the female body. According to Ben-Zeev nature bestows a halo and personality on olive trees, sky, eucalypti, and earth. Ben-Zeev becomes a moderator, intensifying the presence of the trees’ appropriated features: dandiness, bashfulness, tempestuousness, boisterousness and softness. Ben-Zeev no longer hesitates to lash-out on the canvas with aggressive colors and perfect compositions. Nature sets her hand free, authentic and full of passion.

Closing: 24.06.12

 Gallery Talk 

Saturday, 16.06.12 | at 11:00