רות נורמן — חגיגות

שישי, 21.06.19 | שעה 12:00

 
רות נורמן — חגיגות

 אודות התערוכה 

במשך שנים, כשהיא ספונה בסטודיו שלה, טיפחה נורמן את המבע המלנכולי המתבונן פנימה, עד אשר דווקא חתונה חרדית רבת משתתפים שבקעה מתוך מקלט הטלוויזיה, הציתה בה שמחה. התופעה בה משמשים בערבוביה מוסיקה, ריקודים שלהוב יצרים, טרוף חושים, עולם זר, גברי בשחור לבן, הדביקו את נורמן בהתלהבות, בהתרגשות וברצון להנציח שמחות של אחרים. קטעים מתוך סרטים, סדרות, משחקי כדורגל וקונצרטים המתעדים המון נדלק ובאטרף, צולמו על ידה במצלמת טלפון מתוך המסך. הצילומים המקפיאים רגעים אקסטטיים רועשים, יוצרים עיוות אילם ודרמתי המדגיש את חוסר השליטה, ההתמסרות והצהלה של המון מגובש ביחד.

בבחירתה להנציח את הסצנות מרובות המשתתפים בטיפקס על גבי נייר שחור, מעגנת נורמן את הטכניקה במסר בו עולמו הפנימי של היחיד מתעצב ברוח הקבוצה. הדף השחור משמש הן כמצע והן כחלקו הכהה של הדימוי והטיפקס מהווה את חלקו הבהיר. כיון שהטיפקס הלבן הוא נוזל שקוף המתנדף בקלות, היא נדרשת לעבוד בשכבות. כל שכבה היא מקבץ של כתמים אבסטרקטיים הנאחזים זה בזה או נפרדים זה מזה, כאשר השכבה האחרונה הזוהרת בלבן מגבשת את הסצנה. סוף סוף הופכים הכתמים לדימוים שניתן לזהותם: חתן נישא על כפיים, הילולת גברים המונית, נערות מקהלה מזמרות בפיות פעורים, נגני תזמורת משתגעים על הכלים, כלה הדורה מובלת אל חופתה, אוהדי כדורגל צווחים עד צאת נשמתם וכו’.

בשלב זה מלטשת נורמן את הסצנה ומהדקת את הפרטים במחיקה. תווי הפנים, הבגדים והחפצים, זוכים לטיפול הפוך של הסרת השכבות. כל יחיד בתוך ההמון זוכה באפיון וזהות תוך כדי מחיקתו. וכך יוצא שהתחכום הטכני המרהיב, מאפשר לנורמן לבנות את הקבוצה על ידי שכבות הטיפקס ולפרק אותה ליחידים על ידי מחיקתם ממש כשם שהיחיד נעלם בקבוצה הצוהלת.

 אירוע פתיחה 

אירוע פתיחה בהשתתפות תזמורת ״פירטיות פירטיות״

 אוצרת 

חנה קומן

 נעילת התערוכה 

23.07.19

Ruth Norman — Festivities

Friday 21.06.19 | at 12:00

 About the exhibition 

For years, concealed in her studio, Ruth Norman cultivated the introverted melancholic perspective, until a packed, ultra-orthodox wedding, blasting out of a television set, of all events, ignited joy in her. The phenomenon where a mélange of music, dance, ecstasy, madness, a foreign world, masculine in black and white overwhelmed her with enthusiasm and the desire to immortalize other people’s festivities. She photographed with her mobile phone, fragments from films, TV series, football games and concerts documenting ignited, frantic crowds as displayed on her television set. The photos freezing ecstatic, noisy moments, establish a mute dramatic deformity, highlighting the abandonment of control, dedication and exhilaration of a crowd amalgamated together.

In her choice to eternalize the multi-participant scenes in Tippex on black paper, Norman anchors the technique in a message that the individual’s internal world is shaped in the spirit of the group. The black page serves both as foundation and as the dark element of the image, while the Tippex provides its light component. Since the white Tippex is a transparent, easily evaporating liquid, she must work in layers. Each layer is a cluster of abstract stains clinging to each other or separating from each other, while the last layer, radiating in white crystallizes the scene. Finally, the stains take the shape of discernable stains: a groom carried on the crowd’s arms, a massive masculine bacchanalia, quire girls changing with their mouths wide open, orchestra players going crazy over their instruments, an elegant bride led to her chuppah, football fans screaming their heart out, etc.

In this phase, Norman polishes the scene, tightening the details through erasure. Facial features, clothes, objects, undergo an opposite process of delayering. Each individual in the crowd is endowed a personality and characterization through erasure. Thus, the spectacular technical sophistication enables Norman to build the group through the Tippex layers and decompose it into individuals by erasing them, just as the individual vanishes in the joyous group.

 Curator 

Hana Coman

 Closing 

23.07.19